Ords betydelse

Ord betyder saker. Ord betyder mycket. Ord betyder olika saker. Ords betydelse kan användas att styra tankarna åt ett ”bättre” håll.

Jag tänker ofta nuförtiden på vad jag säger och hur jag tänker. En variant av det klassiska ”tänk positivt”.

I en kommentar till ett inlägg tänkte jag skriva

”försöker reda ut saker och ting”

men ändrade mig till att skriva

”håller på att reda ut”.

finnish_text_500Skriver man ”försöker” så blir det mindre aktivt än ”håller på”. Man öppnar för möjligheten att misslyckas. Så klart att man ska tillåta sig att göra fel och misslyckas, men man kan ju välja hur man ska nå fram till målen.

Jag balanserar på en egg där risken finns att man inte tillåter sig eller vågar att använda vissa ord som kan vara negativt värdeladdade: problem, svårigheter, förlora, svårt, etc.

Hur använder du ord?

4 kommentarer

Filed under Funderingar, Uppbyggande

4 responses to “Ords betydelse

  1. farsanmittilivet

    Det gick lite för snabbt. Så har menade jag:

    ”Balanserar på en egg där risken finns att man inte tillåter sig….”

  2. Jag älskar ord, det går att göra så stor skillnad bara genom att byta ut olika ord. Med ord har vi stora möjligheter att påverka andra människor bara genom omsorgsfullt ordval, finns till och med ett uttryck för det; defusion (inte att blanda ihop med diffusion inom kemin). Defusion kan beskrivas som språkets inverkan på vår tanke och känsla.

    Själv arbetar jag mycket med ordval och vi gör det inom hela ledningen faktiskt. Vi säger bland annat att en anställd arbetar ”med oss” och inte ”för oss”, det blir en fråga om attityd helt plötsligt, alltså hur man härleder till en hierarki när man säger ”för oss”. Man avser ju samma sak egentligen.

    Sen har jag också märkt att det är lätt att vara otydlig, att man bygger in en osäkerhet i sin mening, lite som Du är inne på när man använder ordet ”försöker”. Har läst många målformuleringar där man säger att ”vi ska försöka uppnå X”, så helt plötsligt är inte målet ett mål utan bara en önskan… Ett annat vanligt förekommande ord är ”bör”, vilket öppnar för möjligheter att välja en annan väg.

    Men som sagt, ord är som whiskey; man ska välja med omsorg…

  3. Exakt, ni är inne på helt rätt spår! Glöm inte bort att samma sak gäller för våra tankar, du bestämmer själv om du vill vara på bra humör när du vaknar till exempel, och alla vet ju att målen redan är halvvägs nådda, bara du bestämmer dig för vad du har för mål! =)

  4. Pingback: Läget? – Jag är tr.. « Farsan mitt i livet

Och vad tycker du om detta?

