Öva på relationer har vi gjort… snabb fundering om erfarenhet

En tanke slog mig på väg till skolan för att hämta barnet. Jag passerade två tonårstjejer som stod och pratade och jag hörde bara ett brottstycke  (hur många tonårstjejer idag använder ordet brottsstycke eller vet vad det betyder?) av samtalet. ”… ja och jag vill inte fortsätta bli sviken… honom.. han säger så…” etc etc. Troligtvis handlade det om någon from av relation.

De tränar ocksåTanken som slog mig var att genom uppväxten så tränar man ju på relationer. Jag tänker då mest på kärleksrelationer. De flesta (antar jag) har haft ett antal förhållanden från första gången man frågar chans via en kompis till de seriösa förhållandena där man prövar om partnern är en möjlig livskamrat.

Allt det här gör att man får erfarenhet. Att hantera ingångar i förhållanden, att kompromissa (eller hur Maria? ) att avsluta förhållanden etc. Erfarenhet som gör att man fungerar bättre och bättre eller i alla fall att man bättre kan hantera situationer som då inte är så främmande för en.

Jag tror att jag har för lite erfarenhet. Kan säkert beskriva det i ett annat inlägg.

4 kommentarer

Filed under Funderingar, Relationer, självinsikt

4 responses to “Öva på relationer har vi gjort… snabb fundering om erfarenhet

  1. WoW

    Jag vill inte ha en möjlig livskamrat!

    Det låter urtråkigt.

    Jag vill vara med någon jag älskar hett 🙂

    Har funderat många gånger över de där som ”väljer” partner.

    För mig är det inget val.
    Jag älskar eller så älskar jag inte!

    Men sedan får man ju lära sig att man inte kan få kanske den man ville ha, men då får jag helt enkelt vänta tills nästa som jag älskar dyker upp.

    Någon annan kan jag inte välja….

    Fattar du lite av denna kommentaren??

  2. Hur menar du att du har för lite erfarenhet, av eller med/på vad? Det finns de som gör rekord i förhållande och jag tror inte de är lyckligare för det, snarare tvärtom. Ibland tror jag att sunt förnuft och att inte fly från problemet, det brukar upprepa sig och det är ju i och för sig en erfarenhet det med, men löser man inget så kommer det bara att komma igen hela tiden …. hmm, verkade lite kryptiskt kanske .. men i grund och botten är man förmodligen rädd att helt enkelt förlora allt ..och material går ju att ersätta men aldrig känslan.. tror att om kärleken finns så försöker man tillsammans att hitta balansen igen ..Jag är ju lite av den hoppfulla naiva sorten så jag går väl på det mesta men älskar gör jag som den dåre jag är, och med det som därav medföljer 🙂

  3. Maria

    Erfarenheter gör man hela tiden men konstigt nog så verkar man i relationsäreden vara något enkelspårig och kör samma variant om och om igen. Hur kommer det sig?
    Jag skulle inte vilja vara utan någon relation jag haft hur knepiga dom än varit, hur smärtsamma uppbrott jag än gått igenom för dom har gjort mig till den jag är idag. Jag lär mig hela tiden och är långt i från färdig utbildad på den fronten.

    Bortsett från det så tycker jag om att öva! 😉

  4. Grace

    Ja, men visst är det väl så!
    Hela livet är ett träningsläger.
    Eller en skola kanske med en massa läxor att lära, och lär man sej inte ”läxan” får man en ny chans att göra om och göra rätt?
    Kan det vara så?

Och vad tycker du om detta?

