Om bråk, gräl, argumentation eller vahettere…

Började egentligen svara på vad Åsa sade här.

Jag tror man lägger olika värderingar i ord och ordet bråk betyder nog väldigt olika för olika personer.

Vårt ”bråk” hamnar nog i kategorin argumentation och ”så här menar jag”.  Vad som var skönt i bråket var att jag kunde vara lugn, i stort sett. Vi var ju inte direkt högljudda vilket beror på våra personligheter. Jag antar att hur man argumenterar och framför sina viljeyttringar måste ha att göra med hur man är som person.

Kommunikation för att ett förhållande ska funka – Amen! (Amen som i haleluja). Det är ju extra viktigt när det är viktiga saker man behöver diskutera. När det gäller om man ska ha röd eller grön mjölk är det väl inte lika viktigt att vara tydlig…

Och tipset att ”Egentligen vill man bara ha en kram” har vi använt oss av många gånger. En underbar fredstrevare för övrigt. Inte alltid som man kommer på att det egentligen är det man vill ha; lite stöd och extra kärlek. Kanske är det som gäller för blogginläggen ibland också?

6 kommentarer

Filed under Funderingar, kärlek, Relationer

6 responses to “Om bråk, gräl, argumentation eller vahettere…

  1. Ja men det så klart!! Jag kommer själv sno och använda den kommentaren vid tillfälle! ;D

  2. farsanmittilivet

    Vilken kommentar? Din egen eller min?

  3. =D förlåt, din såklart, den ”egentligen vill jag bara ha en kram”. Den funkar faktiskt riktigt roligt in precis var som helst! Och, jo, det är lanske det man vill uppnå när man skriver en blogg också, men det sköna är ju ändå att folk är ärliga och säger precis vad de tycker från själen på ett helt annat sätt än vad du någonsin får höra från dina ”riktiga” vänner. Jag tycker att det är fantastiskt uppfriskande! =)

    Angående bråk så är det precis som du säger, det finns väldigt många olika varianter på tolkning. Nu ska jag gå ut på balkongen igen innan solen tröttnar, jag återkommer lite senare, jobbar natt inatt så det lär bli kommentarer både här och där.. 😉

  4. jag missade – får höra – 4 raden mellan någonsin och från..
    //slarvmaja
    Korrigerad // Rättaren

  5. Maria

    Jag har alltid undrat hur det fungerar när två ickebråkiga personer lever tillsammans. Nu läser jag om det, tack!
    Själv tillhör jag den utagerande ”kortsubin” typen som konstant letar mig till män som är konflikträdda… bara det är en konflikt.

    Men det är intressant vad som uppfattas som bråk. Det jag tycker är ”diskussioner” tycker alla män är stora bråk eller svåra ifrågasättanden av dem som personer. Gah!
    Tänk att man ska behöva lära sig bråka oxå.

    • farsanmittilivet

      Det är kanske lättare för kortstubintypen att lära sig bråka. Det kommer med uppväxten liksom. Fler tillfällen till ”diskussioner”.
      Som sagt, det är ju en fråga om personlighet och värdering och betydelse av ord. Det vet jag av erfarenhet att det inte är lätt. Jag börjar acceptera det att det tar ett tag innan man kommer in i samma begreppsbubbla som den person man pratar/diskuterar/bråkar/argumenterar med. Och så måste det väl vara åtminstone om man vill komma överrens, eller komma överrens att man inte är överrens? Jag pratar inte om kompromisser här utan om själva diskussionen.

Och vad tycker du om detta?

