Inte gjort läxan – nu får vi väl skäll

Vi hade en ”läxa” över sommaren från vår terapeut.

Den bestod i att läsa kapitel 3 i Gohn Gottman – Sju gyllene regler för en lycklig kärleksrelation. Läst har jag/vi gjort och lite av övningarna har vi gjort. Men sedan föll de bort i alla andra aktiviteter, trötthet och kanske motivationsbrist.

Nu när vi är barnlediga har vi tid att göra läxan tycker frun. Jag har inget emot den men det känns lite avigt att vänta till sista sekunden. ungefär som man vrålpluggar kvällen innan ett prov i skolan.

Före och efter lunchträningen idag så tänkte jag titta lite i boken men jag läste bara några meningar innan jag blev trött på det och slängde den uppgivet ifrån mig. Visst vill jag ha en relation visst vill jag att äktenskapet ska fungera och jag tror att vi säkert kan få till något men jag orkar inte med det här formella just nu. Det är kanske nödvändigt men… Ge mig en gnutta motivation någon. Något konkret litet som ger mig kraft. Och säg inte ”Ja du får ju möjligheten att behålla din fru”, för det är ett för stort och luddigt mål. Faktiskt!

Vi ska gå och äta middag tillsammans på en indisk restaurang och eventuellt gör vi lite övningar där. Hoppas i alla fall att man kan sitta lite i avskildhet där.

4 kommentarer

Filed under Kärleksbekymmer, Relationer, Terapi

4 responses to “Inte gjort läxan – nu får vi väl skäll

  1. Maria

    Jag är imponerad över hur folk försöker med parterapi och gud vet vad. Jag skulle aldrig orka – jag går på känsla och inte på instruktioner.

    Ingen bra motivation va? Jag tror på att olika faser under livet kräver olika partners. Vi lever för länge och det kan väl inte vara meningen att man ska tillbringa livet med en person? Jag vill uppleva möten mellan man och kvinna. Nya möten. Ny slags kärlek.

    Jag är nog inget fruämne.

    Men jag finner det intressant att läsa om folk som försöker men jag begriper inte alltid varfr det ska försökas…

    • farsanmittilivet

      Jag tror att du förenklar det litet för mycket när du pratar om ”försökas”. Naturligtvis ska man inte hålla på och försöka in absurdum och det är väl där känslan ska styra? Vill man ha en relation med en person ska man väl göra det man kan för att få den att funka. Skulle man bara gå på känsla så skulle man vara gift ena dagen och har man en dålig dag och är sur på något partnern har gjort ja vips så skiljer man sig.
      Men jag tror inte du är så extrem eller?

      Känsla kontra instruktioner. Jag kan förstå motviljan med instruktioner jag är själv sådan ibland. Jag har många gånger fått aha upplevelser och insett saker genom att följa ”instruktioner” i den terapin jag gick förut och de kan (observera kan) hjälpa en att se mönster eller beteenden hos en själv och andra och därmed kan man kanske ta ett steg vidare från omognad till lite mindre omogen.
      Det kan ju vara så att din känsla leder dig rätt och hjälper dig att se de här sakerna. Andra kanske behöver en liten puff och hjälp på vägen.

      Nya möten? Är det så att du blir uttråkad i det längre mötet mellan man och kvinna att du måste byta?

      Fruämne… Kan jag inte uttala mig om av naturliga skäl 🙂

      Här känner jag att jag kan skriva mer men jag sitter på jobbet och har inte all tid i världen.

  2. Maria

    Ja, jag blir uttråkad av människor som inte ger hjärnan stimulas. Sen om det är parters eller vänner spelar ingen roll.
    När jag talade om att gå på känsla menade jag en längre tids känsla, att komma så långt att man måste gå i terapi för att bevara relationen är för mig ett tecken att det är dax att gå vidare i livet och vara nöjd med dom erfarenheter man gjort. Hemläxor för relationer är lite over the top.
    Tycker att folk har svårast att acceptera att livet förändras och vi med det!

  3. Maria

    Men jag är väldigt känslomässigt omogen… om DET är att vara omogen… att inte vilja försöka till varje pris. jag vill att livet ska kännas.

Och vad tycker du om detta?

