Skär bort mina tankar

Ibland skulle jag vilja skära bort vissa tankar. Bara vara, inte tänka på mycket. Kapa bort delar av mig som jag inte vill ha. Smärtsamt att göra upp med sig själv och se vem man är egentligen innan man kan förändra. Hur ska man våga visa sig, alla sina sidor för någon om man inte är trygg i att visa dem?
jag vill ha någon att berätta för innan jag berättar. Någon att öva på så att jag känner mig säkrare. Min självkänsla dalar ner ibland och jag behöver boosta den, men på rätt sätt. Inte på de sätt jag gjort tidigare med extern uppskattning. Det slår tillbaka mot mig själv.
Bättre att fortsätta den utstakade vägen. Inte hatta runt efter hur känslorna är för dagen.

Hur gör ni?

3 kommentarer

Filed under livet

3 responses to “Skär bort mina tankar

  1. Ulrika

    Hej!
    – Tänk på dig som en perfekt komplett person !! Hur tråkigt skulle det inte bli för dig själv då!!
    Att veta hur man tänker och känner i alla lägen samt att alltid veta att det är bra tankar för skälen eller för ens omgivning!Burr 🙂
    Alla har vi tankar och sidor som man kanske inte visar som ett komplett paket för en person eller inte ens för sig själv i alla lägen.
    Utan man tar fram den sidan som behövs för stunden för att bejaka livs dagen. Vi är unika och använder inte ens all kraft för att vara mera än va vi är!
    Jag skull inte vilja visa alla mina sidor för en och samma person utan att ha val möjligheterna i mitt inre vilken sida och tanke jag tar fram. Allt skulle kunna bli så fel för alla har vi olika känslo nivåer.
    Det jag inte tycker är rätt det är att sätta ord på tankar som är för negativa som inte har en mening eller ett budskap där orden tar slut och det blir handgripligheter. Då kanske man behöver proffshjälp när dessa sidor knackar på!
    Jag har nog lite olika sidor till olika människor men jag är jag med många sidor och det finns nog flera sidor och ävén flera personer som man möter som plockar fram både det ena och det andra i sin egna person. Men vad jag skulle göra av alla mina sidor skratt det veta katten 😉 Mvh Ulrika

  2. maria

    jag tror att man blir trygg av att våga visa även dom sidor av sig själv som man inte vill kännas vid. Lixom tvärtom. Istället för att vänta på att bli så pass trygg så att man bara kan vara så börjar man att vara och inser att det inte är så farligt. Det gör att man blir orädd.

    • farsanmittilivet

      Jo Maria, jag håller med dig. Det är som med depression: ”bara jag blir glad igen ska jag ta tag i mitt liv”. Det funkar ju inte. En liten dos KBT kan vara bra ibland.

Och vad tycker du om detta?

