Hur styr du egentligen? – Tittar du framåt eller bakåt?

Jag läste i kommentarerna hos Pillowtalk ett svar från henne.

Det är så tröttsamt med människor som styrs mer av sitt förflutna än av sin framtid.

Det klickade till i mig för jag inser att jag går och ältar det som har hänt och mycket det som hände för två år sedan.

Styr du genom att titta i backspegeln?

Styr du genom att titta i backspegeln?

Jag insåg att Jag vill inte vara sådan. Jag vet att jag hade ganska ljus tro på framtiden och att det mesta löser sig på ett eller annat sätt.

Det är så mycket roligare att leva nu och framåt än att dras med det som man har bakom ryggen. Jag vill (skrev hoppas men ändrade det) att de gånger jag ser mig om mot det redan skedda ska bli färre och att jag styr mina handlingar mot det som ska ske i stället för bort från det som har skett.  En nyansskillnad kanske, men olika synsätt.

Jag undrar hur många som styr sina handlingar utifrån det som de har gjort? Det låter trist på något sätt att drivkraften framåt ska vara att komma bort från något i stället för tvärtom.

Låter det här banalt? Är det common-sense och bara struntpratsfunderingar av mig?  Jag tror i alla fall litet på analogin med bilkörning.

1 kommentar

Filed under Funderingar, livet, Note to self

One response to “Hur styr du egentligen? – Tittar du framåt eller bakåt?

  1. Maria

    Jag tror att det till stor del är oundvikligt att styras av sitt förflutna. Dom handlingarna kommer per reflex.
    Kaiza som kommenterar hos mig har ett citat i hennes blogg som jag ofta återkommer till ”om du gör som du alltid gjort så kommer resultatet alltid att bli desamma”
    Så är det ju.

    Jag försöker alltid köra framåt men ibland så fastnar jag i ömkande bakåttänk och då blir det myrornas krig i hjärnan. Just nu känns livet jävligt mörksvart men jag är övertygad om att det kommer att bli orange igen! Det måste vara så. Så ser ju faktiskt mitt facit ut ner/upp/ner/upp/ner/upp… kanske är det livet?

    Ält breder ut sig som hussvamp, det är livsfarligt. Älta ett tag och sedan full galopp mot framtiden.

    Hmm… jag galopperar för min bil är ju trasig 😉

Och vad tycker du om detta?

