Inte fundera så mycket

Tack alla ni som lämnat peppande kommentarer både här och i egna inlägg.

Idag har det varit en ganska ok dag med jobb och senare simmning på em fast det tog emot.

När jag hämtat dottern i skolan sjönk jag ned i soffan och tittade klart på ett vetenskapsprogram. Sedan somnade jag… Vaknade till och tänkte att ”nä jag måste laga mat åt mig och barnen”. Men det tog emot, stört omöjligt, kaputt, sänkt totalt död! Det är läskigt när hjärnan och kroppen sätter sådant stopp att man inte ens med vilja och logik kan förmå sig till något. Tack och lov kom frun hem med energi och jag och sonen släpade oss ner till lokala grillbarpizzerian för lite ”ont käk”.

Några reflektioner som väckts av kommentarerna till mina inlägg.

För två år sedan mådde jag också pyton i förhållandet och det gick så långt att jag en midsommarnatt förbannad på frun bestämde mig för att något måste göras. Det slutade då med att jag släppte en bomb att jag inte trivdes och inte visste om jag älskade henne eller inte.  Det jag menar är att vi då rsökte reparera något och det gick bra ett tag men vi kom inte hela vägen. Därför var det så bra att vi startade parterapin i vintras och så synd att vi inte fortsatte den då. Men nu jämrans! Tredje gången gillt heter det ju.. Och vi är båda med på det så på den bogen är det inga tveksamheter.

Jag vet ManMakePappa att det finns chans till att det blir bättre. Ska det bli bra måste vi båda gå in med respekt, öppna ögon och inte fördömma. Lättare sagt än gjort och det kan ta tid.

Rubriken kommer från mina sessioner med en KBT-terapeut. Vi slog fast att när man funderar och grubblar över hur man ska göra så tror man att man gör något. Men det kan lätt bli att man fastnar i funderandet. Just nu ska jag försöka vara inriktad på ”do” och inte ”talk” (Talkers and doers).

Sov gott!

2 kommentarer

Filed under kärlek, livet, Relationer, Terapi

2 responses to “Inte fundera så mycket

  1. manmakepappa

    Respekt har jag inget problem med – i princip är min respekt för frun oförminskad – även om den idag fick sig en dip.

    Öppna ögon – visst är ögonen öppna problemet är att huvudet tolkar hörsel och synintryck så förbannat fel när man är stressad, förälskad eller känner sig bedragen.

    Inte fördöma – visst rätt men ett av de vanligaste symtomen på stress är att man ändrar sitt beteende – antingen blir man mer inåtvänd eller mer ”utåtvänd”=fördömande.

    Jag kommer att kämpa – jag önskar dig lycka till i ditt kämpande och fan vet om vi lyckas…

    / http://www.manmakepappa.wordpress.com

  2. farsanmittilivet

    ”Fan vet om vi lyckas”
    Det beror på var man sätter målen tror jag. Just nu siktar jag på ärlighet. Ärlighet åtminstone i en form som vi båda vinner på även om det är smärtsamt just då.

    Det är så lätt att tänka och skriva fina ord men vad gör man när det kommer till kritan? Är sig själv närmast? Blir feg? Står upp för sin sak?
    Jag försöker förhoppningsvis att vara lite självkritisk och tror att ärligheten kan hjälpa där. Är jag ärlig oc berättar vad jag tycker och känner så kommer jag att få med- eller mothåll.

Och vad tycker du om detta?

